JINÉ STAVBY DŮLEŽITÉ PRO CHOD NOVÉHO MOSTU
K novému městu patří i další stavby pro jeho chod, a to vše se v Mostě muselo znovu a rychle stavět znovu. Modernizovat vše za pochodu, a k tomu likvidace starého Mostu……zde ty nejdůležitější. Nové uspořádání proti starému Mostu . Upravená pragmaticky orientovaná koncepce člení nové části města zvlášť na obytnou část zvlášť na průmyslovou (Velebudice, Sedlec - Korozluky atd., kde se stavěly nové závody (za podniky ze starého Mostu). Samozřejmě jsou podniky i ve městě, spíše ale typu služby pro obyvatelstvo jako sklenářství a podobně.
Technická vybavenost = všechny inženýrské sítě, komunikace, trafostanice, výměníkové stanice, kotelny, topné kanály, kolektory inženýrských sítí. Počítalo se s novými zdroji plynu* s tím souvisí i zavádění plynovodů v nových čtvrtích pro domácnosti . Podnik plynárna byl navržen v rámci technické vybavenosti. V roce 1947 byl do Prahy přiveden dálkovým plynovodem svítiplyn z plynárny v Záluží u Mostu.
* V roce 1947 byl do provozu uveden první dálkový plynovod Most-Praha- svítiplyn z plynárny v Záluží u Mostu.V prosinci byl položen základ nové koncepce poválečného českého plynárenství založené na budování velkých zdrojů a síti dálkových plynovodů. svítiplyn = vyráběný z uhlí nebo kapalných uhlovodíků. V České republice byla výroba svítiplynu po válce od roku 1947 a ukončena po 50.letech v roce 1996 . Svítiplyn nahrazen zemním plynem. (Jen taková průmyslová zajímavost k Mostu).
Pár dat a fotografií technické stavby v Mostě a blízkém okolí.
-1961 Dopravní obslužnost města byla řešena městskou hromadnou dopravou, a to tramvajovou a autobusovou. Tramvajová trať vedla od nádraží ČSD přes centrum města až k průmyslovému areálu Velebudice a autobusy obsluhují zbylé území města.( t.č - ředitel DP měst Mostu a Litvínova Miroslav Fleišer. Od roku 1964 je zvolen předsedou MNV města Most, umírá 20. dubna 1975)
- obr.1 postaven po vynálezu TV na Širokém vrchu rozhlasový a televizní vysílač (asi 1953- 1955)
- obr.1 1961 jednokomorový vodojem Vtelno (1961 modernizace 1976)
- obr. 2. 1963 novým zdrojem pitné vody se stala Flájská přehrada byla vybudována v letech 1954 –63. Roku 2013 slavila 50 let své existence.
- obr. 3. opravy vodojemů pod Hněvínem
- obr. 3. nové elektrické rozvodny – trafostanice - a./ Most sever ; b./Most jih.
- obr.4. Elektrárna v Komořanech zrekonstruována na teplárnu a teplo mělo být dodáváno horkovody byty v novém Mostě nově vytápěny centrálním vytápěním
- obr.4. 1964 výstavba elektrárny Počerady (1964-1971, dostavba 1971-1977) na dohled z Mostu
- obr. 5, 6. 1970 nový hřbitov Pod Koňským vrchem, rozšířen směrem pod jihovýchodní svah vrchu Ressl nad Žateckou ulicí. (starší hřbitov a Krematorium od Switila z roku 1923) zde postavena nová obřadní smuteční síň s krematoriem. Ve stejném roce byl rozebrán hřbitov ve starém Mostě na Pražské a ostatky přeneseny na nový hřbitov. obr.6. po roce 2000 další nový hřbitov u přesunutého kostela NPM.
- 1971 nové stavby jednokomorový vodojem Liščí vrch
- 1975 V rámci technické vybavenosti byla navržena kanalizační čistírna v Chanově - Most
(dnes ČOV – Čistička odpadních vod)
- obr. 7. 1975 demolice OCELÁRNY ,,1. MÁJE“ (1914) 1974 – 75 a zároveň přístavba VÚHU
obr.8 SVĚTOVÝ ,,PODNIK“ PŘESUN GOTICKÉ PAMÁTKY A JEJÍ ZÁCHRANA
1975 Přesun kostela Nanebevzetí Panny Marie Dne 30. září 1975 v 11:50 odstartoval přesun děkanského kostela a ukončen byl 27. října 1975 v 8:52 hodin.
Kliknutím se obrázek otevře do nového okna !
Foto pravděpodobně Sudek Josef?
1980 - Koridor inženýrských sítí v Mostě
Mostecký koridor obr.A. je vlastně souborem staveb soustředěných do malého území v šířce cca 150 m a délce 4,7 km. Koridor, to není jenom silnice, železniční trať, rychlodráha, řeka Bílina, ale mnohé další doprovodné objekty. Jenom zemní práce představovaly pohyb 1,4 mil. m3 zeminy. Přeložky telekomunikačních, energetických sítí, dána do provozu v květnových dnech 1979.
obr.B. budova nového železničního mosteckého nádraží ČD. byla předána srpen 1977
obr. C. přeložka tratě ČD má délku 4,5 km; budovány nové trasy železnice; rekonstrukce želez. stanice Obrnice 136 000 000 Kčs;
obr. D. přeložka koryta řeky Bíliny; pobřežní silnice; autobusové nádraží 6 500 000 Kč ČSAD Rudolice 100 000 000 Kč; dvoukolejná rychlodráha 10 km. Budovány nové trasy tramvajových tratí do Litvínova a do nového Mostu
obr.E. budovány nové trasy rychlostní silnice; přeložky komunikací včetně nadjezdů a podjezdů představují délku 6 km, k tomu je nutné připočítat další kilometry úprav místních komunikací
obr.F. stavba dopravního uzlu od bloku sto k přesunutému kostelu za 60 000 000 Kčs; nejdelším most Koridoru má rozpětí 170 metrů
obr.G. celá stavba koridoru byla zahájena v roce 1966 a dokončena 31. srpna 1980 podílela se na něm celá řada projektových i stavebních podniků a závodů. Celkový náklad na výstavbu Koridoru činil 750 miliónů Kčs