PODNIKY NOVÉHO MOSTU
(zdroj bakalářská práce: Bc. Červenky, kroniky Mostu,www rejstřík –firem,kurzy.cz)
Autoři průmyslového areálu Velebudice byl architekt Emil Kovařík a kolektiv
,, K přiblížení Vám zde předkládám ,,referát“ k této důležité kapitole, kdy se pí‘e o boření starého Mostu, ale málo se ví to, co dokázaly týmy pověřené v neuvěřitelně ‘ibeničních termínech navrhovat (architekti, projektanti) a za pochodu realizovat co nejrychleji náhrady za celé město Most ( na výstavbě Mostu se podílely stavební a dodavatelské podniky a firmy nejen z ČSR ale i ze Slovenska, Polska, NDR, Jugoslávie z tehdy spřátelených zemí.
Byly zde na určité objekty například na stavby mostů najímány i zahraniční dělníci. Vždyť i podniky které se stavěly musely být kolaudovány v co nejkrat‘í době, aby mohlo město dále existovat. Je jasné, že nebylo ani není v‘e ideální. Město Most se vyvíjí dodnes a udělalo neuvěřitelný skok do dal‘ího tisíciletí. Mnoho podniků, které zde zmiňuji, po roce 1989 zaniklo, objekty stojí, ale jsou v nich sídla jiných firem a podniků. Některé podniky z doby ČSSR měly pokračovatele v soukromé sféře a v‘e prověřily dal‘í leta a jiné okolnosti. Zde zmiňuji pouze objekty nepou‘tím se do žádných rozborů coby kdyby…
Ale za pouhých pár let vystavět ,,na zelené louce“ úplně nové město je čin dodnes SVĚTOVĚ ojedinělý. A toto prvenství (o které my Mostečané nestály, ale jsme jeho součástí) na‘emu Mostu nikdo nikdy nevezme.“ Marcela Čermáková
Podniky demolující starý Most: organizačně zaji‘ťoval ve‘kerou přípravu demolic a vysídlení na území starého města Mostu, byla specializovaná organizace vytvořená v rámci Sdružení Severočeských dolů Most tzv. „Inženýrská koncernová účelová organizace Most“ – IKÚOM, Dále prováděly demolice ve starém Mostě Báňské stavby Most (fáze I – III), Vojenské stavby Praha a dal‘í. Podnik IKÚOM v roce 1987 sloučen do podniku „SHR - Rekultivační výstavba Most“, jehož nástupcem je dne‘ní akciová společnost „Rekultivační výstavba Most, a.s.“. Celkové náklady související s likvidací starého Mostu jsou dány jsou rovny částce 868 139 415 Kčs.
Na výstavbě nového Mostu se podílelo mnoho podniků uvádím ty nejvíce angažované:
Domácí podniky stavějící Most
Podnik Pozemní stavby Ústí nad Labem, stavební správa Most
Podnik Báňské projekty Teplice postavil ISŠT – COP učili‘tě se sportovi‘těm
Podnik Stavby silnic a železnic Praha
Závod Hutní projekty Praha nové komunikační napojení z nového Mostu
Podnik Konstruktiva Praha
Podnik Konstruktiva Praha, závod Teplice postavil nemocnici
Podnik Stavební správa Ústí nad Labem
Závod lesnicko-technických meliorací v Teplicích – zalesňoval nový Most vrch Šibeník atd.
Podnik SHD stavěly- domky ,,OKAL“ se sedlovými střechami 1972-74.
Podnik Severočeská konstruktiva Ústí nad Labem
Podnik Průmstav Brno
Podnik Průmstav Pardubice
Podnik Chirana Praha (technologické části zdravotní ‘koly)
Podnik (Slováci) - Chemkostav Humenné (divadlo)
Podnik Báňské stavby Most datum zániku podniku 20.7.1992
Zahraniční podniky stavějící Most
Podnik BUDIMEX z Polska postavil tiskárnu SEVEROGRAFIA
Podnik MONTER Zábřeh (divadlo) Jihoslované stavěli hlavně mosty
Pivovar v Sedleci postavil podnik Konstruktiva Praha a Severočeská konstruktiva Ústí nad Labem.
Koridor Most na něm se podílelo mnoho podniků, závodů např. podnik Pozemní stavby Ústí nad Labem ; od‘těpný závod Sdružení severočeských dolů Most a projektové i stavební podniky.
Nemocnici Most postavil
- podnik Konstruktiva Praha, závod Teplice byl generální dodavatel stavební části
- podnik Chirana Praha byl generální dodavatel technologické části vč. zdravotní ‘koly.
JEDNO MOSTECKÉ I SVĚTOVÉ NEJ… PŘESUN DĚKANSKÉHO CHRÁMU
Samotný přesun proveden kostela Nanebevzetí Panny Marie září, říjen 1975. Přesunu předcházela důkladná pětiletá příprava. Nutnou projektovou a realizační přípravu akce nemohlo provést ministerstvo kultury ČSR, tak byla dne 15. 4. 1968 zřízena Transfera Praha jako projektová a inženýrská organizace pověřená projektovou přípravou akce i její realizací ve funkci přímého investora. Sídlo Transfery Chomutovská čp.3 ve starém Mostě v blízkosti trasy.
OBJEKTY PONECHÁNY - VYSTAVENY za původního Mostu
OBJEKTY PONECHÁNY - VYSTAVENY za původního Mostu
RICO (z roku 1900) (cca 1970) rekonstrukce závodu 15,280 [mil. Kčs] dříve Pražská dnes Kostelní
Porcelánka (továrna z roku 1886) a sousední podnik dříve Pražská dnes Kostelní
(Současnost: oba objekty továren dále existují ale původní výroba v nich již neprobíhá. )
,, Při výstavbě nového Mostu byl vzat v úvahu požadavek moderní urbanistiky, aby průmyslové podniky byly odděleny od obytných částí města a «'soustředěny do jediného celku. Tak vznikl průmyslový areál Velebudice, kde je umístěna převážná část průmyslových podniků a podniků místního hospodářství. Je zde např. Severografia, pneu¬servis, veterinární služba a řada dal‘ích. Při výstavbě města nebylo zapomenuto ani na provozovny služeb obyvatelstvu. Byly vybudovány sběrny čistíren, prádelen, opraven, vznikl moderní autoservis a dal‘í (citace kniha SEVERNÍ ČECHY)
NÁHRADY ZA PODNIKY STARÝ MOST – 1. ČÁST Sedlec - Korozluky OBJEKTY SEDLEC - KOROZLUKY
Název stavby (Rok) Náklady [mil. Kčs]
areál Státních statků– (1973) 40,000 (pomocné závody) sklad brambor
pivovar s restaurací (1977) 246, 500
(Současnost: oba objekty jsou dodnes, ale původní podnikové využití – pivovar a skladové účely- pro které byly postaveny v nich není a co se týká areálu Korozluky se ani nedobudovalo. )
NÁHRADY ZA PODNIKY STARÝ MOST – 2. ČÁST rozptýlená výstavba
Název stavby (Rok) Náklady [mil. Kčs]
obr. 3. Budova dopravního podniku (1969) 40,160 Budovatelů 1395 (v blízkosti Velebudic)
obr. 4. Severočeské keramické závody (1969) závod Obrnice (Původní továrna vznikla kolem roku 1880, v době kdy postavily i RICO a Porcelánku)
obr. 4. Severočeské keramické závody (1975) ředitelství. Žatecká (viz: čtvrť Výstavba obr. č. 10)
obr. 5. Dům hospodářských organizací 1973 za sýry Budovatelů čp. 1987,1988,1989 (dnes ÚP )
Dům hospodářských organizací "3 sýry"(1973) 31,000 (viz : čtvrť Výstavba obr. 8)
obr. 6. Zahradnictví Technické služby(1974) ostatní Zahradní (v sousedství Velebudic)
obr. 7. Archív (1984) 5,000 pracovi‘tě Most L. Janáčka
VÚHU* (přístavba cca rok 1976 po likvidaci panelárny) 40,000 (viz: čtvrť Severní obr. 6.,7.)
*VÚHU = Výzkumný ústav hnědého uhlí , přístavby čp. 2532 a 2830 k čp. 2531). Zástavba směrem za VÚHU byla stavěna po likvidaci zbylého areálu panelárny v Mostě.
obr. 8. Závod FORTUNA (rok ?) 110,800 (část Komořany )
Tržnice (1973) 0,500 (viz: čtvrť Družstevní obr. 5)
Zimní stadion (1966) 3,500 (viz: výstavba Most 1938 - 61 obr.3 ) (Do roku 1965 stadion slouží jako letní, v zimě s přírodním zaledněním. Roku 1966 se mění stadion pouze na zimní s plochou s umělým ledem, v současnosti změna na celoroční Areál netradičních sportů.)
Ubytovny "Báňské stavby" (do 1982) 2,000
Administrativní budova BÁŇSKÉ STAVBY n.p. obr.9. (1963) (viz: čtvrť Výstavba obr. 7)
NÁHRADY ZA PODNIKY STARÝ MOST – 3. ČÁST celá průmyslová čtvrť - Velebudice
Celý název - Velebudický technický a průmyslový areál v Mostě. Čtvrť má své po‘tovní směrovací číslo - 434 80. Realizace proběhla postupně v letech 1965 až 1985 Nové inženýrské sítě a terénní úpravy prostoru mezi bývalými obcemi Velebudice a Skyřice. V těchto bývalých obcích (zanikly kvůli těžbě uhlí) provedena částečná asanace, území odkanalizovali a přivedli do něj pitnou a průmyslovou vodu a elektrický proud pro nově postavené podniky. Obr.A - G
Názvy ulic pocházejí převážně z doby výstavby čtvrti a odkazují proto na průmyslové podniky, které v nich prvně sídlily, některé nesou názvy bývalých obcí, které zde byly: Dělnická, Obchodní, Stavbařů, Pekárenská, Tiskařská, K Hipodromu, Pražská (část), Čepirožská, Skyřická. Na Dělnické (tepna Velebudic) je nejvíce čísel popisných a to 28 (čp. 6, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 26, 27, 28, 33, 34, 36, 37, 43, 46, 161, 162, 163, 164, 165, 172, 209, 210). Obchodní 10 čp. (2, 3, 22, 23, 24, 25, 35, 41, 42, 47). Stavbařů 4 čp. (4, 32, 39, 45). Pekárenská 4 čp. (29, 30, 31, 211). Tiskařská 2 čp. (7, 12). Čepirožská čp.5 a Skyřická 4 čp. ( 1, 8, 9, 10). Informace jsou aktuálně z mapy.cz situace 2014.
NÁHRADNÍ VÝSTAVBA DALŠÍ OBJEKTY MOST - VELEBUDICE
výstavba Most Velebudice (dle údajů z bakalářky Bc. Červenky)
Název stavby (rok) Náklady [mil. Kčs]
inženýrské sítě a terénní úpravy (nejprve) 46,100 (viz: jiné stavby důležité pro chod města A-G)
a nové komunikační napojení z nového Mostu
prodloužení rychlodráhy do Velebudic(1981) 21,000 (viz: jiné stavby důležité pro chod města obr D)
administrativní budova TS (1984) obr.C Dělnická 164 - Technické služby Mostu
Severografia (1982) 95,000 obr. D Obchodní 22
Severočeské vodovody a kanalizace (1982) obr. D Dělnická 14 SVaK od arch. Linharta
ústřední administrativní budova (1982) 43,340 obr. E Dělnická 32
Sběrné suroviny Liberec (1972) 5,000 obr. E Stavbařů 45
Družstvo JEDNOTA sklady obr. E Pekárenská 24
ústřední archiv SHD (1982) 11,000 obr. F Dělnická 16
Hasičský záchranný sbor (HZS) obr. F Dělnická 163
Hasičský záchranný sbor Ústeckého kraje obr. F – garáže Dělnická (HZS ÚK)
Ubytovny BYTOVÉ DOMY (do 1982) obr. F Dělnická 172 dolní část Velebudic
SNAHA Teplice výrobní hala obr. G Dělnická 20 (zánik do 1/2002)
budova veterinárního zařízení (do 1982) 5,000 obr. G Dělnická 33
KOVOČAS plnírna bombiček obr. G Dělnická 37
SČE –(Severočeské energetické závody) obr. G Dělnická 209 administrativní budova
ISŠT – COP učili‘tě, sportovi‘tě (1984) 136,000 obr .G (více na v‘echny ‘koly Mostu)
ostatní budovy (do 1985) 331,700 – (mimo jiné Autoservis ŠKODA….)
okrsek "M" (do 1985) 104,630 – (m.j.Protektorovna pneumatik BARUM….)
SOUČASNOST MOST -VELEBUDICE
V dne‘ní průmyslové zóně Most-Velebudice sídlí převážně výrobní podniky, autodílny, výkupna druhotných surovin, Družstvo Jednota, veterinární stanice, Hasičský záchranný sbor či Technické služby Most, Benzínová čerpací stanice. Do roku 2011 zde také fungovala tiskárna Severografia. Také zde sídlí několik ‘kolských zařízení. Jsou to Střední ‘kola technická Velebudice, Soukromé střední odborné učili‘tě Liva, Studijní a výukové centrum Vysoké ‘koly chemicko technologické v Praze a deta‘ované pracovi‘tě Vysoké ‘koly báňské - Technické univerzity Ostrava. Jižně od bývalé obce vznikla Velebudická výsypka, která byla posléze rekultivována. Na jejím území se dnes nachází dostihové závodi‘tě Hipodromu Most a od roku 1993 devítijamkové golfové hři‘tě. (viz REKULTIVACE DNES obr J ). Od června roku 2014 slavnostně otevřeno v areálu hipodromu nové sportovi‘tě na FOOTBALGOLF nový sport, teprve druhé hři‘tě svého druhu v ČSR.
BEZ NÁHRADY – DEMOLICE - VYSTAVENY za původního Mostu
- OCELÁRNY ,,1. MÁJE“ (obr. 10), (založeny 1890). Po rozhodnutí o likvidaci starého Mostu se do Oceláren 1. máje již neinvestovalo a závod byl ponechán na dožití. Tento podnik zastavil výrobu 30. června 1974 demolice proběhla roku 1975. (viz také: jiné stavby důležité pro chod města obr. 7)
- PANELÁRNA postavila ,,panelový“ Most likvidace 1981(odkaz na: čtvrť Severní obr. 7) - LIHOVAR (založen 1871) podle pamětníků po zru‘ení lihovaru v objektu podnik BENZINA Byly také budovány nové benzinové čerpací stanice podniku ,,BENZINA“