VIII. obvod nového Mostu
Výsluní tzv. „šestistovky“
Poloha: Při příjezdu z jihozápadu, od Žatce je dostupná zraku od první poloviny 80. let, kdy jeho stavba probíhala další nová dominanta města díky obvodu Výsluní. Na Výsluní je řazení panelových domů do sídlištního celku jednoznačně orientováno na směr vrstevnic svahu.
Stále mírný nárůst počtu trvale hlášených obyvatel města, v roce 1980 dosahuje počet kolem 59000 osob.V souvislosti s rapidním nárůstem počtu obyvatel Mostu se ukázalo, že dosavadní kapacity ( 7 nových městských obvodů ) jsou nedostačují a pro další stavbu bytů bude nutné otevřít nové čtvrti Výsluní a Liščí vrch, se kterými se v původním územním plánu z roku 1965 nepočítalo Výstavbou těchto celků byl opět pověřen architekt. F. Kameník.
Záměrem bylo rozmělnit občanskou vybavenost do té míry, aby se zabránilo intuitivnímu vytvoření alternativního středu města kolem ulice Lipová, kde byl podle návrhu arch.Kameníka vystavěn komplex KAHAN a kulturní středisko MEDÚZA ale časem se stala jakýmsi neoficiálním, společensko-obchodním středem města a je jím dodnes. Ing. arch. Kameník je autor návrhu celého sídliště Výsluní. Podle nového územního plánu z roku 1980 se počítalo s prodloužením tramvajové trati z Velebudic podél obvodů VIII., IX. a VI. směrem k nádraží a tím by došlo k propojení a vytvoření okruhu tramvajové trati kolem celého města. Bohužel tento záměr, o kterém se uvažovalo již dříve nebyl celý uskutečněn. Možná nerealizování propojení tramvajové tratě s nádražím byl jeden z důvodů - popsaná rivalita se středem města nebo jen společenské změny po roce 1989? To je otázkou. Realizováno bylo pouze nové komunikační napojení z nového Mostu od Dopravních podniků směrem na okraj čtvrti Výsluní s názvem Velebudická. Generálním projektantem na celé území byl závod Hutní projekty Praha s arch. Potočkem, Ing. Linhartem, Kudrovou, Rudolfem, Skalickým a dalšími, kteří prováděli též koordinaci celé výstavby, stálo 21 000 000 Kčs . Dvojkolejné prodloužení tratě rychlodráhy do části Velebudice s točnou bylo zprovozněno 30. ledna 1981 a slouží dodnes. obr. 1. Pokud jedete tramvají z této nové trasy podél pražské silnice, tak míjíte areály dvou významných podniků města Mostu. Jde o areál Technických služeb – zahradnictví a velký areál Dopravních podniků, které jsou na kraji čtvrti Výsluní.
Jsou zde osmipodlažní panelové domy obr. 2. a občanská vybavenost. Bylo zde také pamatováno na přibývající počet automobilů a v jedné části v ulici Maršála Rybalka poblíž 10. ZŠ byla vystavěna kolonie garáží. Parkovací místa jsou v nových městech a na sídlištích problém, neminul ani tuto čtvrť. Na každém možném prostranství jsou vybudována záchytná parkoviště, například na střechách některých výměníkových stanic. Také na konci ulice České u ulice Zd. Štěpánka je postaven nad výměníkovou stanicí. Autoservis s parkovištěm čp.1340 v současnosti zde sídlí i jiné provozovny obr.3. Později jsou v této čtvrti vybudována dvě podzemní placená parkoviště vjezd do nich v ulici kpt. Jaroše - pod Kahanem a v blízkosti vjezd do druhého za blokem 608, parkoviště pod hřištěm u 15. ZŠ. V obvodu jsou dvě základní školy (15 ZDŠ J.A.Komenského, 16. ZDŠ Albrechtická) , mateřské školy a jesle ( Lidická, Zahradní, Komenského, Marš. Rybalka obr. 4. ). Pamatováno je i na sportoviště – hřiště. Jedno je v areálu výše jmenované 15. ZŠ. Školní hřiště z roku 1992 se po rekonstrukci proměnilo v nové atletické sportoviště a bylo znovu slavnostně otevřené 10. prosince 2009. Druhé samostatné sportoviště s halou se nalézá v ulici Albrechtická obr.5. Ve stejné ulici se nachází Penzion pro seniory Albrechtická čp. 1074 obr.6. Nad touto ulicí, v ulici České (dříve Leninova) bylo postaveno zdravotní středisko nazývané ,, červeňák“ podle barvy obložení obr. 7. zde byly ve dvou patrech ordinace dětských lékařů v suterénu, v prvním patře obvodní, zubní a později gynekologická. Byla zde později zřízena i lékárna Na Výsluní. Z občanské vybavenosti jmenujme rovněž tři objekty jako obchodní střediska v jedné ulici České (dříve Leninova) jsou zde obr. 8., původně obchodní středisko s názvem ,,VEGA“ ulice M. J. Husa obr. 9. dnes po privatizaci objekt v soukromém vlastnictví. Vyšší občanskou vybavenost se podařilo soustředit, podobně jako u nákupního střediska Rozkvět s obchody na třídě Budovatelů a to v podobě rozsáhlého komplexu obchodů Kahan s poštou, zakončené na jednom kraji Centrální městskou účtárnou a na kraji druhém kulturním domem Medúza. obr. 10. Oba tyto objekty stojí podél celé ulice Lipová a navazují na obvod VII. Zahradní čtvrť a IX. V deváté čtvrti Liščí vrch, nebyla toho času skoro žádná občanská vybavenost a tak obyvatelé této čtvrti chodily za nákupy hlavně sem do vedlejšího obvodu - do Kahanu. Zde vzniklo společné centrum občanské vybavenosti, pro všechny tři obvody. Vyvstaly dokonce již výše zmíněné obavy, aby toto nové středisko nepředčilo samotné centrum města. Neoficiálně se tak stalo.