XII.náměstí - Dvouletky
Toto náměstí až na periferii mělo v jeho blízkosti nejdůležitější stavbu každého města, obce, nádraží viz citace z KNIHY O MOSTECKU. Text doplňuje foto obrazu slavnostního průjezdu prvního vlaku Mostem od mosteckého malíře H.Loose (obr.1 ve sbírce mosteckého muzea).
,,Symbolickým dnem pro Most stal se 8. říjen 1870, kdy byla zahájena železniční doprava na posledním úseku Ústecko – teplické dráhy z Duchova, a Mostem projel první vlak do Chomutova. Tímto dnem se otevřela nová historická epocha doposud vyčkávajícího města na svůj opětný vzestup, který následně postavil již na hornické slávě. Již dlouho předtím, než dorazil první osobní vlak, shromažďovali se obyvatelé města Mostu v blízkosti železniční tratě. Vlaková souprava byla vyleštěná a sestávala se z budovy (zavazadlového vagonu za lokomotivou) a devíti amerických osobních vagónů, u nichž má každé kupé vlastní dveře. První třída byla žlutě, druhá zeleně a třetí a čtvrtá hnědě natřena. Vlak táhla lokomotiva s tendrem pojmenovaná Komotau a ozdobená dubovým listím, chvojím a květinami a malými černo-žlutými a červeno-bílými vlaječkami“.
Obraz nového nádraží (obr 2) Zanedlouho je nádraží využíváno i k osobní přepravě. (obr 3,7) U východu z nádraží pod schody byla konečná a otočka MHD. (obr.4, 5).
Nad kolejištěm byla vybudována železná lávka k bezpečnému přechodu přes kolejiště směrem ke koupališti, dnes bychom řekli nadchod. Jako důkaz dokládám foto z rodiného alba kde je na lávce na podzim 1945 vyfocena moje tehdy 15 letá matka, je to její první foto po konci války, v míru. V pozadí nalevo je část budovy SHD a za ním (není v záběru) bylo nádraží a Náměstí Dvouletky. Pod touto lávkou byl 50 let před touto fotografií při kuřavkové katastrofě v roce 1895, ohromný propadlý kráter pod kolejemi a z této lávky byly také pořízeny fota, dokumentující rozsah katastrofy. Ještě se k tématu vrátím v kapitolce katastrofy Mostu.
,,Slavnostní příjezd 1. vlaku do Mostu 8. října 1870"
schodiště k němu z Náměstí Dvouletky kolm r. 1950
© Marcela Čermáková