Mostecké události a podoba Mostu s branami
V této kapitolce Vám ukazuji pár podob PŘED proměnou Mostu (obr.1). Vážení, víte například, že za Napoleonských válek v době bitvy u Přestanova 1813, se Mostecko i Most stal vojenskou základnou s více něž sto tisíci vojáky !!! koaličních armád - tří panovníků rakouského císaře Františka I., pruského krále Fridricha a ruského cara Alexandra? Po bitvě bylo město zaplaveno množstvím raněných vojáků a zajatců (obr.2). Tímto obrázkem jen přibližuji událost, která v Mostě v různých staletí opakovaně probíhala (například třicetiletá válka, Švédi). Tou událostí je příchod či příjezd cizích armád a ,,vyžírání města“ až do nešťastných důsledků, kdy následovala stagnace, hladomor, či nemoci typu, tyfus, cholera a jiné, které mosteckým jako ,,dárek“ armády zanechali. Po této ,,návštěvě“ naplno vypukl hladomor v Mostě za čtyři léta 1817, kdy k tomu přispěli i velké klimatické výkyvy a s tím související neúroda. Most byl celá staletí pronásledován velkými požáry, vždyť dva byli také v 19. století a to v letech 1820 a 1830, jako by to samo na částečnou destrukci města nestačilo. Znovu se musí opravovat a stavět vyhořelé. Po ukončení války je Most stagnující město. Postupně dochází k přechodu řemeslné výroby na manufakturní - výrobní spolupráce založená na dělbě práce a nových řemeslných technikách. Počínající rozvoj uhelného hornictví byl silně utlumen právě napoleonskými válkami. Bylo zde jen pět majitelů malých šachet, kteří dobývali tzv. selským způsobem s rumpálovými šachtami (obr.3 Na vysvětlenou: dochována je písemnost o uhelném dole, patřící klášteru ve Střimicích u Mostu již z roku 1763. Je také zmíněno právo obyvatelstva dobývat uhlí pro topné účely. Z dolů bylo využíváno pouze hrubé kusové uhlí. Moury a drobné uhlí se spalovaly na místě. Získaný popel se prodával jako hnojivo). Do počátku 19. století probíhala těžba uhlí primitivním způsobem. Město se po odchodu armád rozhodlo kvůli rozvoji Mostu, s tím související plánované výstavbě města pro důležitý krok. Dříve hradby město bránily, nyní je město v jejich sevření a brání v jeho v rozkvětu, proto se rozhodlo o jejich zbourání (obr. 4,5,6) Most měl tehdy, což je pro rozvoj důležité velmi špatné dopravní spojení s okolím. Nebyla zde ještě železnice až do roku 1870, to vše se má zlepšit. Během čtyř generací za 80 let se v 19. století převážně katolické město Most s řemeslnou, zemědělskou výrobou a obchodem, s pivovarnictvím, vinařstvím v krátké době promění v rozvinuté průmyslové město. Zde je ještě jeho podoba PŘED proměnou ke srovnání. Vybírala jsem záběry méně známé podoby města ztvárněné malíři (obr 7, 8, 10) polovina jsou i mé kresby – inspiraci jsem nalezla v obrazech a kresbách Hautschilda, Háblika, Reinhardta.( akvarely 4-9)
Data první třetina 19. století Most ještě královský - za císařství
1805 od tohoto roku byly ulice ve městě osvětlovány olejovými lampami
1817 první mostecká jatka
1818 je zahájena částečná regulace Bíliny
1820 Velký požár ve městě, vyhořelo asi 214 domů a staveb
1830 Velký požár ve městě, vyhořelo asi 300 domů a staveb
Od 1827 postupné bourání městských hradeb a bran a branek.
© Marcela Čermáková 2012
© Marcela Čermáková 2012
© Marcela Čermáková 2012
© Marcela Čermáková 2012
© Marcela Čermáková 2012
© Marcela Čermáková 2013