Most minulých staletí ztvárněn malíři
Vážení. V této kapitolce jsem pro vás vybrala deset podobenství historického města Mostu, seřazené chronologicky, nikoliv podle století kdy byly obrazy namalovány, ale podle tématu na obrazech. Nejstarší událost je bitva na Zahražanech v roce 1421 (obr 1,3) a poslední je ukrajování Mostu (obr 10) . U každého obrazu jsem se snažila něco pro vás zajímavého v popisku sdělit. Někde je textu méně, někde více. Pokochejte se, to je můj záměr.
Bitva Husitů u Mostu 1421. Neznámý malíř kolem 1590. Zahražany. Důležitá událost Mostu. První konfrontace češství a němectví. V pozadí město Most. Obraz je v majetku OM Most.
Veduta Mostu. Autorem veduty je slezský dřevorytec Jan Willenberg, který vytvořil vedutu Mostu právě v roce 1602 jeho prospektu lze snadno rozpoznat původní uspořádání stavební hmoty, sevřené do hradebních a parkánových pozdně gotických zdí. Město je na vedutě podáno celé, autor kreslil vedutu nejspíše ze stráně Špičáku, tedy z východní strany a podal je v nadhledu, aby tak nejlépe vyniklo veškeré bohatství královského města. Originál kresby Mostu je součástí rozsáhlého souboru pohledů na česká města a hrady, podle článku z roku 1976 byla veduta uložena ve sbírkách Strahovského kláštera
Zavraždění zahražanských jeptišek husity. Obraz od Hanze Michala Brettschneydera konec 17. století, olej na plátně. Na výšku měří metr třicet, je dlouhé dva metry deset. Olejomalba dokumentuje drsný postup husitů na Zahražanech při bitvě v roce 1421. Pro historiky je vzácný v tom, že znázorňuje klášter magdalénitek, který na Zahražanech kdysi skutečně stával. Majitel kaple na Zahražanech c.k. okresní hejtman Anton Jauris věnoval tento obraz roku 1889 mosteckému muzeu. Ve dvacátých letech byl odvezen do Německa kde je dodnes. Je z něj čitelný i pohled na soudobý starý Most a hrad Hněvín. Snad se z Německa vrátí do mosteckého muzea obraz této smutné události. „Jeho výjev je morbidní. Znázorňuje vraždění jeptišek magdalenitek v jejich klášteře na Zahražanech. Pro nás má ale neocenitelný historický význam,“ říká ředitelka muzea v Mostě Libuše Pokorná. (Citace z článku)
F. Hauschild starý pohled na Most ze 17 století ještě s Hněvínem. Jak vidno královský Most inspiroval nejednoho malíře, rytce, kreslíře po celá staletí
Veduta Mostu město pohled na město uvedena datace z 15. století. Tato je ještě s hradbami okolo Mostu, s hradem Hněvínem, s novou podobou kostela Nanebevzetí Panny Marie (po požáru 1515 znovu postaven), takže datace u fota psaná se mi zdá, že je posunuta o 1 celé století, neboť kostel byl dostavěn v této podobě až 1596. Podoba Mostu je spíše ze 16. století. Zcela napravo je městský špitál a kostelík sv. Ducha před městskými branami (lat. Extra muros) Vyobrazení jsem objevila v knize HEIMATSKUNDE des Brüxer Bezirkes, 1896 psané švabachem, kterou mám na památku po zesnulém dědovy
Veduta královského města , (HEIMATSKUNDE des Brüxer Bezirkes, 1896) podoba konec 18. století datace v knize. Na vedutě vidíme podobu Mostu již se zbořeným Hněvínem (v letech 1651-53 po 30.leté válce samotnými mosteckými občany na povolení krále), ještě s nezalesněným kopcem Hněvínem (Zámecké hory). Dále je zde podoba kostela Sedmi radostí Panny Marie před barokní přestavbou a stará radnice s věží s hodinami. Ve třetině kopce je vidět legendární klášter magdalenitek na Zahražanech a na druhém konci veduty vpředu vidíme klášter kapucínů před branami také Extra Muros na Jezerním předměstí .
Ocelorytina L.Oedera rok 1860 pohled na Středohoří a Most .
Obraz krásný Most s kostelem magdalenitek. Tento nádherný pohled na část krajiny okolí Mostu, je neuvěřitelně detailně propracovaný a úplně odlišný od jiných uměleckých vyobrazení Mostu. Tento se věnoval jak říkám každému lístečku, kamínku, skále zvlášť. Když si tento obrázek dáte na monitor jako tapetu, připadáte si, že jste právě na tom místě odkud malíř maloval. Tak silný dojem tento malíř dosáhl. Že je tento obraz krajinka Most dokládá, že na obraze je v pravé dolní čtvrtině obrazu namalován kostel magdalenitek a Maierův statek založen 1842 na Zahražanech, v levé horní čtvrtině je na Hněvíně již postavená výletní restaurace v podobě švýcarského domku roku 1859 a část hradeb a věže starého Hněvína, od něho je pěšina vedoucí směrem do Mostu. Ve středu obrazu a pravé horní čtvrtině je namalováno Pražské předměstí a na něm mostecký hřbitov (otevřen 1853), mostecká okresní nemocnice ( 1855), za ní jsou továrny Porcelánka (1888) a Rico(1900). Za nimi kopce Špičák a Zlatník. A pouze ve středu pod kopcem jsou okrajové části vilové zástavby Mostu, nikoliv jeho střed, jak bývá na jiných obrazech., ten je schován za kopcem. Mám i dojem,že město je již bez městských hradeb. Díky této krajince si můžete udělat představu krajiny počátkem 20. století. Vlevo dole je část nadpisu Brüx- německy Most. (zdroj: server www.rajce.net ) Krásný obraz co říkáte
Kresba Lágr druhá světová válka Most (tehdy Brüx) I toto bylo historií Mostu …. V pozadí vidíme hrad Hněvín a Děkanský kostel Nanebevzetí Panny Marie (zdroj: server www.rajce.net )
Těžba ukrajování Mostu v popředí bagr Hendrich Loos naivistický mostecký malíř. Tento obraz na konec této kapitolky jasně dokládá blížící se konec města Mostu.Dvacet šest obrazů tohoto mosteckého rodáka má ve své sbírce mostecké muzeum. Tento je nejsmutnější.