Litografie Bohumíra Pospíšila
přelom 19. až 20. století
Vážení, nabízím zde díky sběrateli litografií panu Bohumíru Pospíšilovi a malinko z mého archívku krásné pohlednice Mostu z přelomu 19. a 20.století asi od roku 1890 do roku 1914. Pan Bohumír Pospíšil je původně z Moravy, okres Vyškov. V současnosti bydlí v Kanadě Má litografií slušnou sbírku. Přemýšlí o tom, že vytvoří webovky litografií z Moravy. To by jistě bylo zajímavé pokoukání. Také komunikuje s panem Langem, který má známé webovky starých časů a poslal některé do jeho webovek. Před časem jsem do návštěvní knihy pana Langa napsala, že tam chybí obec Záluží u Mostu (něm. Malheuern). Pan Pospíšil si mého vzkazu všiml napsal mi a tak započala naše korespondence. Poslala jsem panu B. Pospíšilovi rovněž pár mých ,,úlovků“ z kalendářů starých pohlednic, aby je přiložil ke svým krásným litografiím a poslal je za mne. Za velmi krátkou dobu se Záluží na stránkách objevilo. Proto jsem se dovolila zeptat, zda by ve své sbírce nenašel nějaké vztahující se k Mostu a neposlal mi je, že tvořím webovky starého Mostu a ráda bych je tam dala. Odpověď přišla velice rychle a tímto mu touto cestou děkuji. Já čekala do 5 kusů a přišlo mi jich přesně čtyřicet. U pohlednic byl i milý dopis viz malá citace z něho:
Dobrý den paní Čermáková, chvíli mi trvalo, než jsem ten Most připravil. Ale tady to máte. Některé litografie se opakují, protože jsou to třeba varianty jednoho obrázku. Já jsem to zahrnul všechno, abyste si mohla vybrat. Pokud Vás některé litografie Mostu výtvarně osloví, tak máte mé svolení je dát na ty Vaše stránky o Mostu. Byl bych rad, kdybyste tam uvedla jako původ moje jméno. To by bylo od Vás hezké. B. Pospíšil.
Tak jsem se rozhodla je použít všechny jen ty duplované nikoliv a samozřejmě i uvést do názvu kapitoly jméno sběratele je samozřejmé. Prošla jsem pohlednice, zjistila roky poslání, vydavatele a podle nich jsem je roztřídila do čtyř či tří pohledů s komentářem a popiskem. Jsou to obrázky č. 1 – 8. Mám zde po Vás ,,dopisnice“ (pohlednice) vydavatelů z Mostu (Brüx): Ferdinand Sommer (obr.3), Max Kohn (obr.4), Kretschmar & Schotz, Umělecké nakladatelství Franz Schuster (obr.5), Papírnictví Karl Fischer (obr.6,7). Také od vydavatelů z Lipska (Leipzig). - Litografický umělecký ateliér Meisner & Mous (obr.8) ; Regel & Krug (obr.2) a od největšího vydavatele litografických pohlednic z Vídně - Umělecký závod Karel Schwidernoch . Po litografiích pana Pospíšila jsem zařadila ještě pár zajímavých reklamních pohlednic (obr.9,10). Kdo má rád staré časy jistě se rád pokochá, příjemné prohlížení.
Co je litografie. Mezi místopisnými pohlednicemi, které jsou dlouhodobě nejvíce sběratelsky vyhledávány, jsou pohlednice, které byly vytištěny za pomocí reprodukční techniky litografie (kamenotisku). Princip této techniky spočívá v tom, že se vlastní obrázek zrcadlově namaloval litografickou tuží na litografický kámen. Po několika hodinách působení tuže pronikl nakreslený obrázek do povrchové struktury kamene. Ten se poté leptal směsí kyseliny dusičné s arabskou gumou. Na neprokreslených vyleptaných místech lept vyplnil póry na povrchu kamene. Nepokreslená místa odpuzovala mastnou tiskařskou barvu, zatímco pokreslená místa ji přijímala. Tisk se pak prováděl na speciálním lisu na papír. Tímto způsobem byla vytištěna asi jedna desetina z pohlednic, které pocházejí z doby před rokem 1900. Zpočátku se pro tisk litografií používalo pouze jediné barvy. Vícebarevné chromolitografické pohlednice se začaly tisknout až po roce 1890. Barevné litografie se tiskly pomocí předtiskového kamene, kterým bylo možno přenášet kresbu z kamene na kámen. Nejlepší litografické dílny dokázaly souběžně tisknout až 16 x na sebe. Díky této technice mohla vzniknout opravdová umělecká díla. U nás se nejkvalitnější litografické pohlednice tiskly u Theodora Böhma v Novém Městě nad Metují a u J. L. Bayera v Kolíně
Litografické pohlednice firmy Schwidernoch. (obr.1) Jednou z firem, která se výrazně zapsala svou produkcí litografických pohlednic byla firma Karel Schwidernoch a synové. Tato významná tiskárna působila ve Vídni. Celkovým provedením pohlednic se zařadila tato firma do absolutní evropské špičky. Litografie, které se zde tiskly, jsou pro své vynikající výtvarné zpracování vyhledávány a vysoce ceněny mnoha sběrateli. Svou poměrně rozsáhlou tvorbou pokrýval K. Schwidernoch území celého tehdejšího Rakousko - Uherska. V letech 1889 - 1902 bylo vyrobeno touto firmou více než 5 500 litografických pohlednic. Tento počet vychází z katalogových čísel, které byly uváděny vždy na obrazové straně. Můžeme konstatovat, že pro řadu z našich lokalit byly Schwidernochovy pohlednice těmi, které známe jako nejstarší pohlednice z těchto míst. V pozdější době používala tato firma ještě několika dalších označení, které bylo vytištěno výhradně na čelní straně pohlednice. Nejčastějším používaným označením bylo Karl Schwidernoch, Wien 2. Nejúspěšnějším obdobím byl pro tuto firmu v letech 1898 a 1899. (zdroj část článku FILOKARTIE Autor: Miroslav Maloušek)